Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Friday, July 23, 2010

lugnt igen!

nu är alla valpar levererad och det känns bra. alla går till djurägare med allt ifrån ankor, nöt, och får i olika mängder. 2 stk har flyttat till värmland där duktiga karin fransson ska vara instruktör i framtiden annars finns resterande inom 2 timmars bilresa. det kommer att blir många valpträffar, hanhundsägaren yvonne karlberg vill gärna träffa troys avkommor.
jag har kommit igång med mina egna hundar nu. jag och ylva berggren ska göra en vallhunds uppvisning i augusti där vi ska visa "god djurhantering"
jag har sagt länge att vi måste visa vanliga människor att vallning är inte en sport utan en nödvändighet för att kunna flytta djur. nu har SVaK ögon på sig ifrån jordbruksverket. det tycker jag är mycket bra. det påverkar tävlingsverksamheten men det är bara till fördel för djuren. jag kollade igenom lite resultat på vallreg för att ser hur ofta man blir bortplockad för "dålig djurhantering" det fanns en förare som med flera olika hundar har blivit diskad för dålig/brutal djurhantering mer än 30 gånger!!!!!!!!! kanske dags att stänga av förare och inte bara hundar.

1 comment:

Anonymous said...

Hej igen Gail försök nr 2!
Bra inlägg på Vallregs forum! Att stänga av förare är ett stort steg i rätt riktning! Detta gäller inte bara bett, utan att man som förare känner sin hund och vet när den går ur hand, tex inte lyssnar, tar inte kommando. Att Domaren bryter ser jag som ett nederlag för mig som förare, det borde jag sett och insett tidigare!
Om man kan åka ut som tävlande ser jag som ett positivt inslag, men inte många Domare vågar ta det steget, då domarkåren/ tävlingsansvarig är en kompis till den tävlande.... På djurens bekostnad ??!!

Mvh Mia