Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Wednesday, July 28, 2010

träning i dalarna

idag har jag och hundarna varit på en tränings turné. först åkte vi till ulla karin i st skedvi. hon har MASSOR med får. jag körde på en liten flock idag eftersom det var begränsad med tid. fåren (2009 SM får) var väldigt springiga ifrån början men när mina hundar INTE hakade på gick det mycket lugnt och städat. hagen var bredvid dalälven så hundarna (inte liz) kunde doppa sig efter. det var värmt idag så jag körde ett pass med varje hund och sedan styrde jag mot ornäs till heléna elgemyr.
hennes får är mycket bra. tackorna går undan för hunden hela tiden. ligger hunden på för hårt, då blir det vartefter. liz fick köra ett dolt hämt, och det fixade hon utan problem, sedan var det mest att driva runt på fältet igenom div. grindar i ett lugnt tempo. jag körde mest drivningar med don och nap. don fick ställa ut fåren åt lexa. hon vill gärna tighta in på utgången och starta framdrivningen för fort. jag gav heléna förslag på hur hon kunde fixa det (inte över en natt). lexa behöva träna att balansera fåren till sin förare. hon driver "rakt fram" men mest åt fel håll. det är bra att gå tillbaka till unghundsträning ibland, påminna hunden hur det ska ser ut.
jag vet att jag låter tjatig men jag är SÅ stolt över mina hundar.
jag var i "uddens" nya hage igår, c a 16 hektar. nap gjorde ett dubbelhämt, det fanns en tacka med lamm som låg nere i ett hörn för sig själv som han fick hämta.
liz gjorde ett ganska långt hämt där träningsfåren stod på en sidan staket och tackor med lamm på den andra. hon "skalade av" träningsgruppen ifrån staketet och kom rakt mot mig. don fick driva fåren runt ytterkanten av fältet, guldstjärna till honom.
jag kan inte vara mer nöjd med hundarna, dom sköter sig exemplariskt (tjatigt, jag vet!)
vi ska göra en uppvisning den 14 augusti i grangärde. måste slipa av hundarna och visa god djurhantering

No comments: