Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Thursday, May 19, 2011

hem igen

nu är hundarna och jag hemma igen efter 4 trevliga dagar på Åland.
vi hade 2 stk 2 dagars kurser som gick mycket bra. hundarna som var med före året har gjort framsteg, och deras handlers för den del.
det kom nya hundar och nya förare i år. lena har en hund ifrån västerängskennel, molly. hon är efter viktorias ben och maries soe. en mycket mjuk hund som gör allt som matte önskar. flankar fint, bra stopp osv. hon tränade korta hämt som gick bra. det var bara att gå vidare med träningen men lena måste starka upp hundens förtroende.
monika1 med västerängs pim var med före året. hon jobbar på kor och får hemma, mattes högerhand. hon har stannat kort i hämt men i år gick det mycket bra. monika fick testa att köra hunden och bara titta på fåren. inte lätt!!! men hon kommer att fixa det.
monika2 med ladängs kurt var med för första gången. han är efter ingelas rob och emma. en kopia av sin pappa. hon fick testa att stå på ett ställe och driva hunden genom grindar UTAN ATT TITTA PÅ HUNDEN! det var första gången för hon och hunden att köra på den nivå men det gick mycket bra. monika tyckte att det var jättekul.
sussi kom med windanns flinga, efter diesel och time now peg. sussi har varit orolig för att hunden var inte tänd! men jag lovar att hon var rätt så tänd efter 2 dagar!!! hade lina på henne och hetsade henne framåt, sedan släppte jag linan så att hon kunde springa runt. det gick mycket bra. hon fick order om att hålla hunden borta ifrån får ett par veckor, och sedan släppa henne igen.
berit och jag körde ett "privat" pass på kvällen där hon testade delning och look back med öbetets lad efter moel hugo och macqueen. vi körde på alla berits tackor med lamm. det gick mycket bra och hans sista lookback var verkligen snygg

när jag kom henne fick jag ta emot den "nya" hunden time now nip. ny är han inte eftersom han är född här men det är ett tillskott i flocken.
nu ska jag iväg och besikta bilen idag. hoppas att vi klarar oss den här gången

1 comment:

Berit på Åland said...

Tack för kursdagar och träning och hundsnack!!! Jättetrevligt. Hoppas det blir snart igen.
Hälsningar Berit med Lad och Milton :)