Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Sunday, May 1, 2011

rolig helg

igår var min syster och hennes man och jag på valborgsbrasan i baggbron. det blåste som f........n och var svinkallt men roligt hade vi. jag sitter nu och äter marsipan ägg som jag vann på lotterie igår, mums.
idag åkte hundarna och jag till sarah i hedemora och vallade in hennes får. yngve och maggan var också med. jag kör alltid liz först när jag vallar in andras djur. hon visar stor respekt för djuren och skrämmer inte skiten ur dom. fåren var som gaseller, huvuden rakt upp i luften och sprang fram och tillbaka i hagen. yngve körde thea direkt och sedan körde jag nap. det var en tacka som gick väldigt konstigt. det såg ut som hennes ben var för kort för kroppen och hon tyckte inte om hundarna. hon ställde sig mot hundarna och vill inte vara med. då fick "mr big" don kliva in i hagen, ooops! tänkte hon, bäst att gå rakt fram hela tiden. och det gjorde hon utan att han behövde göra nånting. det räckte med hans egen person där för att övertyga henne. sedan körde jag en sväng med yngves lyn och sarah gick med hennes grå. han är en aningen för vid men han skötte sig bra där ute.
han behöver en stor flock för att dra in honom mot fåren och då fick vi åka över till en av sarahs grannar. hans hund var ute och körde själv med fåren! vi fick tag på henne efter ett tag och stängde in henne i hundgården. då kom "husse" hem och vi fick köra på hela flocken. jag vet inte hur många dom var men det var säkert över 100 djur.
liz fick hämta tillbaka flocken till fältet vid gården, yngve körde thea och jag körde nap. jag har aldrig kört på så fina djur. dom svarade så fint på hundarna, riktig lyxigt.
då hade klockan blivit över 4 och vi åkte hem. jag hade inte kört mae på dessa får så jag ringde till udden och frågade om jag fick komma och träna. det var bara att slänga in don och nap i huset och köra över till udden. jag gick 3 pass med mae. hennes vänster flank är sämre än högern och det gör att hon tränger ut en tacka ibland. jag vill inte trycka ut henne ännu så länge, vill inte har en hund som är vid. men höger flanken är mycket bra. hon har kommit en mycket kort bit på hennes vallhundsliv men jag har inte bråttom med henne.

1 comment:

Helénes klotterplank said...

Vilken tur du hade som vann! Och dessutom något gott! Och vilken härlig träning du haft. Kul att läsa om Don. Vissa har det bara ♥