Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Thursday, May 14, 2009

mitten på maj

nu händer det mycket. liz har löpt färdigt men jag är inte säker på om hon är dräktig. hundarna satt inte ihop men jag har fått höra att tiken kan bli dräktig iallafall, håller tummarna.
lammningen är klar. det har varit dramatiskt fast det är bara 6 tackor. den som jag trodde skulle lamma sist kom först med en tacka. då var jag tvungen att åka till stockholm och jobba. fick hjälp med passning MEN. nästa kom med 2 tackor och det gick bra. den tredje kom med en tacka men mormor kom och stal den. det var bara att ställa in henne igen med morsan men det var inte så lätt. lammet fick inte dia men hon kom på själv att hon kunde snutta bakifrån. den fjärde kom med 3 lamm 1 bagge 2 tackor. sedan fick jag dra till stockholm igen. 2 stk fick stängas in, den ena med sitt oönskad lamm och den andra som skulle lamma (tjock som en gris) och du kan gissa att det blev många lamm också. 4 stk !!! 2 av varje. nu fick jag ett samtal att jag måste hem fort som fan. det blev för mycket för min babysitter. under tiden lammade den sista och födde fram 2 stk. till slut blev det 13 lamm, 3 baggar 10 tackor och alla svart/grå.
klubben hade IK1 och VP ons/tors. IK1 fick ställas in, djuren för dåligt invallade och 3 stk som klarade VP. jag ställer inte upp i KM på söndag. jag måste vara hemma och hålla koll på lammen.
jag ska tävla med liz nästa helg i lillkyrka, hoppas att det är bra väder

2 comments:

Anonymous said...

Jisses, vilken utdelning på lamm. Förstår att lammvakten fick panik. Håller tummarna för att Liz bär frukt och att det går bra i Lillkyrka, trots att det knappast kan vara nödvändigt. (Att hålla tummarna för tävlingen menar jag) Ni är ju så duktiga, du och Liz
Heléne

Anonymous said...

Kul med valpar igen, hoppas på tur. Vem är pappa den här gången då? Och vilken dramatik med dina lamm. Skönt att allt gick bra.
Hälsn
Cathy