Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Wednesday, May 20, 2009

får jobb hundar

nu är lammningen över med 13 svarta lamm på 6 tackor. 4 bagglamm och 9 tackor. en fick 4 en fick 3, 2 fick 2 stk och 2 fick varsinn. jag har lammbaren ute i hagen och 2 av fyrlingar går och små snuttar på den.
jag började på nya jobbet i måndags. det blir långa dagar. första passet börjar 08.30 och den sista slutar 22.00. mycket pyssel med den ena och den andra och jag har t o m gjort 2 pass ensam utan magnus mamma. jag kommer att jobba MYCKET intensivt ett tag framöver eftersom min ekonomi behöver lite renovering :0)
nu till hundarna.
vi var till ylva i ramnäs idag och vallade in en del av hennes besättning. hon har mjölkkor och don fick köra 3 pass på olika flockar. han är värd sin vikt i guld den hunden. det finns inga djur som inte flyttar sig för honom. han sätter dom på plats direkt. jag skulle har åkt till bråfors efteråt men jag blev försenad hos ylva plus att jag fick med lite kött ifrån hennes frys och det var bara att åka hem direkt.
senare på kvällen åkte sonen och jag till Bastnäs Gruvan på väg till riddarhyttan. den djupaste gruvhål är drygt 100 m !!!!! det fanns en med snö kvar längst ner. häftigt tycker jag.
jag jobbar tors/fred och sedan är det 2 dagars IK1 med Liz. jag håller tummarna att jag kommer med till NN2 i Örbyhus

No comments: