Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Thursday, August 21, 2008

dogs with even more jobs!!

igår ringde Tom och vill att jag skulle hjälpa honom att flytta får i upplands väsby. fåren skulle vallas igenom samhället, förbi järnvägs/bussstation till en hage på andra sidan stan. självklart ställer jag upp.
tom gick först med hans erkens nell och jag gick efter med liz och nap. don har stukat en tå och fick sitta i bilen :0(
först skulle vi förbi en skola när barnen var ute på rast och det var ganska stökigt med barn som vill klappa hund och får i farten. sen gick vi under vägen och förbi marabou fabriken och där fick vi hjälp av polisen att hålla ner farten på bilar som passerade oss. vägen gick mot buss/järnvägssationen och då fick polisen stoppa bilar så att vi kunde korsa en väg. fåren fick syn på en äldre dam som skulle korsa vägen längre fram och då tyckte dom att hon kanske hade nåt i handväskan och omringade henne mitt i vägen :0) jag bad henne att stå still så att hundarna kunde vände flocken till vänster förbi en korvkiosk och inne i en park. vi fortsatte bredvid järnvägen och sedan var det dags att gå under järnvägen och där fanns deras nya hage.
det var mycket hinder på vägen, men det gick alldeles utmärkt. folk var så fasinerad av att vi använder hundarna. det stod folk på rad och tittade på oss.
jag använde bara liz i början för att känna av hur flocken var och sen fick nap hoppa in som stöd när fåren började tröttna. vi hade reporters överallt som fotograferade fram/bakifrån och från sidan. jag tror att det var drygt 3 km till nya hagen och mest på asfaltsväg
det var jättekul att jobba ordentligt med hundarna och nu ligger alla 3 och sover som stockar

5 comments:

Anonymous said...

Visst är det spännande att använda hundarna praktiskt då och då. Lite befriande att slippa tänka på linjer mm ;0) Duktiga hundar du har Gail!
Hälsningar Meril

Anonymous said...

Kul läsning. Du och dina hundar är så duktiga. Ni ger bra PR för vallhundar.

Anonymous said...

Nu blev jag så där anonym igen./Mona

Anonymous said...

Härligt att läsa om era "real life bravads"(svengelskt ord). Blir ganska så avundsjuk. Ha det bra.
Krille och Fog

Anonymous said...

Åh, där skulle man ha velat vara med och hjälpa till.
Riktiga jobba är dom roligast, tycker jag som är nybörjare.

Det var härligt att få se er "live" när du hjälpte till med bagglammen i Kräppla.

Hälsningar
Sari&Hexa+Fay