Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Monday, October 27, 2008

back in stockholm

jag måste erkänna att det är ganska jobbigt att vara i stockholm. hundarna trivs inte, liz tror att alla hundar ska attackera henne (hon blev överfallen av en svart hund i dalarna) nap känner att han måste skydda henne och don skulle ville se lite mer djur
jag var på hästa gård i söndags och hade en "liten" kurs för 2 tjejor som har sköt toms får utanför haninge i somras. vi hade c:a 50-60 djur i en liten hage men det gick bra iallafall.
agneta behövde dämpa sina kommandon. hon lät som en "snabb fyrkantigplåtburk" när hon flankade sin hund och du kan gissa hur han sprang, woooooosh. jag sa till henne att rösten ska låta som en bomullstuss och det var nästan så att hon kom ner på den nivån på slutet. hans stopp var inte så bra heller men hon fick tips om hur hon skulle jobba med honom i framtiden. hon erkände själv att hon hade slarvat med grundträningen.
pias hund är godkänd men hon har tänt till efter det och är "lite" olydig. hon vill gärna gå upp på vänster sidan och stoppa djuren och hennes stopp var inte den bästa man har sett :0) hon behöva träna mycket fösning och stoppet.
jag visade hur man kan träna delning med 2 fållor, för att visa hunden hur man kommer in och sedan delade jag stora flocken för att visa hur föraren ska göra.
vi avslutade med att flytta djuren till en annan hage närmare gården.
vi var ganska hungriga och jag föreslog att vi kunde äta på IKEA vid bärkaby som ligger ett par kilometer bort. det var världens kö på väg dit och jag trodde att det hade hänt en olycka! men nej, det var svensson som hade fått lön och skulle göra sig av med det mesta vid ikea, elgiganten bauhaus mm. fy sjutton vad jag hatar att handla, det var tur att vi kunde gå rakt in i restaurangen och rakt ut igen, puh!
vi ska tävla till helgen men eftersom jag inte har tränat blir det resultat vart efter.
det blir ett helt annat upplägg till nästa år.

3 comments:

Anonymous said...

Jag känner likadant som du för varuhus, jag hatar också att handla. Blir så trött.
Har varit hos Allers och tränat. Har lärt mig att jag måste lyssna på mig själv, trodde jag var lugn, men inte...
Du behöver inte träna, du vinner ändå./Mona

Anonymous said...

Hej Gail!
Tack för senast...det var lärorikt för oss iaf.......
Hilda är lika intensiv, ska vila henne några dar...men det suger i valltarmen, så vi var o träna igår, fösning med många stopp, o korta hämt med stopp. Ska träna på lördag igen, med samma saker som sist.

Anonymous said...

Hej igen.............
Som vi sa... olydnaden kunde bero på att jag har tränat så intensivt och lagt på mycket tryck att det just nu har blivit för mycket för henne.
Och så kör jag henne mest höger.
Hoppas att vi kan träffas snart igen:)
Ha de gott
Pi&Hilda