Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Wednesday, October 8, 2008

mycket hund just nu

igår åkte jag till mona i ramsberg och körde på hennes får. hon har en bagggrupp som var lite för svår för hennes hund och vill inte flytta på sig. don fick visa vem det var som bestämde och det var inte fåren. en bagge gick fram till honom för att se vad det var för hund och krokodil don visade honom att den här hunden ska man inte hälsa på. körde en sväng där och sen bytte jag hund till nap. då visade jag mona hur hon skulle få hunden att komma rakt in i delningen, det gick bra med hennes tassa och sen körde jag nap på baggarna. alla gick undan på en gång, ingen tvivel om vem som bestämde där.
liz gjorde flera delningar på hela flocken. vi delade av flera i taget och föste iväg till ett hörn och hon fick också ta en sväng hos baggarna.
det låter som vi plågade baggarna men jag körde högst 5 minuter per gång. jag är inte en sån som kör hur länge som helst på djuren.
idag har jag varit och hjälpt allan och eva på udden att flytta djur.
vi började med att åka till malingsbo där en grupp med tackor och 3 highland cattle går på c a 24 hektar skogs hage.
jag gick upp till toppen själv med nap och skickade iväg honom till vänster. det är rätt mycket skog i den hagen och jag såg inga får men han kom efter ett tag med en grupp, vi lämnade fåren där uppe och jag skickade honom längre ner och då kom han med resten. pälstackorna bruka går för sig själv. vi sorterade ut 10 stk pälstackor och stoppade in i transporten och åkte tillbaka till udden. nästa jobb var att gå 3-4 kilometer med småbaggorna ifrån udden runt sjön till ett nytt bete. alan och ben jag och nap och eva och pete gick på en skön promenad med djuren. eva gick först med pete för att stoppa upp och alan och jag täckte sidorna. alla skötte sig mycket bra, en mycket lugn promenad hela vägen. vi hade ställt allans bil där på morgonen och vi lastade in 2 äldre baggar som skulle tillbaka till udden. malcolm! släpptes in till åsentackorna och den andra in till pälstackorna. jag åkte tillbaka till malingsbo under tiden och samlade ihop resten med don och ställde flocken i en liten "sluss" hage där eva plockade ut nästa gäng som skulle till malcolm. dom åkte iväg med djuren och jag gick en promenad med hundarna. när jag kom tillbaka kom allan och eva och vi kunde stoppa in sista djuren i transporten and head for home!!
jag är sååå glad för mina hundar,
jag kan säga att jag var ganska trött när jag kom tillbaka. allan fixade mat åt oss och jag åkte hem på en gång. det är bara hundpromenad kvar ikväll och sen är det den sköna sängen som väntar
goodnight

3 comments:

Anonymous said...

Oh vad roligt du har med dina hundar. Praktiskt arbete måste ju vara det roligaste att få göra. Kul att du kommit närmare Eva och Allan, de verkar ha många djur just nu?
Vi håller på och planerar för en jul/nyårs semester i alla fall. Det blir Nya Zealand över jul och Australien över nyår. När är du i Nya Zealand.
ha det gott, hälsa Eva och Allan
Cathy och Ron

Anonymous said...

Nej, mina baggar blev inte ett dugg plågade. Bara skönt att se att de måste gå undan för en gångs skull. Tassa har varit ganska frustrerad för att de var så jobbiga. Baggarna var lika buffliga som vanligt när jag var inne och gav dem kraftfoder i går kväll. Dina hundar är inte dumma mot djuren, bara bestämda. När djuren gör som de ska så fungerar det fint./Mona

Anonymous said...

Nu finns det nya bilder på Pegs grabbar:) David har jag inte hittat rätt ägare till ännu. Men det är ingen katastrof om sötnosen blir kvar;) Väntar hellre än släpper iväg till fel. Han är en riktig goding:)
ha det gott
Ann och mamma peg