Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Sunday, February 1, 2009

tiden går

tänk att det är första dagen i februari idag. tiden bara svishar iväg.
jag var ute på en lång promenad med hundarna imorse, helt underbart. det finns ett snöskoterspår igenom skogen och runt ett jättestort fält som jag utnyttjar till mina promenader. det är jag mycket tacksam för.
sedan har jag bara slappat idag. jag håller på att läsa en bok "de ovanliga" av Åke mokvist. det handlar om just ovanliga människor som inte följer alla andras sätt att leva. det finns en helt underbar kvinna som heter helena langenhed som föddes 1917. hon var en mycket begåvad människa som kunde flera språk, bodde och jobbade utomlands och jobbade ihop med dag hammarsköld. hur hon flyttade tillbaka till sverige och köpte gård, det var mycket ovanligt att en kvinna köpte gård på den tiden. hon blev förföjld i många år. hon bodde ute i skogen i ett ruckel utan el o vatten men hon klarade sig iallafall. sven lyra som blev inlåst i dårhuset för att hans syster tyckte att han hade storhetsvansinne.
det finns människor som bor i husvagn, koja mm utan el och vatten och ändå blir gammal och dör "frisk" kanske nåt för mig :0)
jag pratade med min syster carol på new zealand imorse. vädret där var helt underbart, varmt och skönt. hon bor i new plymouth där mycket av lord of the rings spelades in, mount taranaki.
imorgon åker jag till stockholm igen och jobbar, längtar tills fredag. jag ska ha david och christian en hel vecka när jag kommer tillbaka. jättekul

2 comments:

Anonymous said...

Har också läst De ovanliga. En helt underbar bok. Hoppas det är bra med dig.
Lena

Anonymous said...

Tror jag har sett en dokumentär baserat på boken. Kommer ihåg det väl, för jag kom försent till ett kalas då jag fastnade framför TV:n!
Dolph hälsar!

/Åhza