Killiebrae Liz

Killiebrae Liz

Sunday, January 11, 2009

träning träning träning!!!!!!

alla dagens ljusa timmar har gått till hundträning idag. vi var ett gäng som samlades hos yngve och maggan. jag tränade 5 hundar själv !! don liz nap ben och "lilla" don. den sist nämda don är verkligen tänd på fåren nu. han har varit MYCKET självständig hemma och har lite svårt att acceptera att nån klampar in i hans värld och ställa en massa krav. utanför fårhagen när man säger stopp, då stannar han på en gång men det är bara en sekund och då knallar han iväg. han har inte fattat att stopp betyder STOPP och inte gå tills jag har sagt till. det är klart ännu värre ute i fårhagen nu när han är så tänd på dem. han går vänster höger och rakt fram men stoppet är svårt för honom.
vi körde alla hundar inne i 25:an. det är mycket nyttigt, fåren går ingenstans och man kommer åt hunden på ett bättre sätt.
efter luch var fåren mycket tröga och jag försökte med en delning med don. det var inte lätt att få isär flocken. fåren var nästan värre än bråfors fåren. vi fick en lucka och han kom in som ett spjut LOVE THAT DOG. det var mest "basic training" som gällde. Bra stopp, bra flankar och rakt fram mot djuren. vi hade 8 hundar som tränades och jag tror inte att fåren var speciellt trött. det var värre för mig kanske :0)
maggan bjud på höstkantarellsoppa med morotsbröd smörgås, hembakad så klart och en banan chokladkaka till kaffet.
många tack till maggan och yngve för gästvänlighet och grattis till alla valpar i första TIME NOW kullen som fyller 3år imorgon. hip hip hooray
imorgon åker jag till borlänge och tränar hundarna på nöt och får hos erika

1 comment:

Anonymous said...

Jag får hoppas att det är så, fast örat ser faktiskt lite lamt ut! Ska jag ge honom lite kalk då ifall han är inne i en sån växtperiod? Vet att man ska vara försiktig med kalk till dräktiga tikar, men känner inte till nåt om valpar. Men det kan nog stämma att det går åt en del kalk nu, för tänderna har börjat ryka! Och understryker i plural! :-D